יום שבת, 5 בפברואר 2011

יצירת תנאים הולמים ללמידה

יצירת תנאים הולמים ללמידה


טכניקת אלכסנדר רואה את הקשר בין האופן שהילד משתמש בעצמו לבין איכות תפקודיו בלימודים ובשאר תחומי החיים. מתוך כך היא פועלת יותר ליצירת התנאים המאפשרים למידה ופחות מתמקדת בלמידה עצמה.
באופן מעשי אני פועל להנחיל הבנה שכלית וחווייתית של עקרונות היסוד שבבסיס התנועה הזורמת והמאוזנת. ניתן לראות זאת במגוון פעילויות החל מישיבה וקימה מכיסא,יציבה נכונה, משחקי שולחן או ציור וכתיבה נכונה וכלה בתרומה לשליטה יותר טובה בהתנהגות, באימפולסיביות,בהיפראקטיביות ולשיפור הקשב והריכוז והביטחון העצמי, אך ללא "תרגילים" המיועדים לשיפור מיומנות זאת או אחרת.
בכל הפעולות אני מקפיד להתערב מעט ככל האפשר ב"מה" שהילד בוחר לעשות ותומך בו יותר ב"איך". הדגש יהיה על לימוד האמצעים אשר באמצעותם יוכל הילד להשיג את מטרתו.
כדי שהילד ילמד יש ליצור תנאים מתאימים ללמידה. יש ליצור קודם כול תנאים פסיכו־פיזיים מתאימים של הילד עצמו. ככל שתנאים פסיכו־פיזיים אלו ישתפרו, ישתפר תפקודו של הילד ותגדל יכולתו ללמוד. בתפיסתו של אלכסנדר, כדי שמורה יוכל ללמד ילד רעיון חדש, מופשט או מעשי, הוא חייב לקחת בחשבון ולהכיר את האופן שבו מבין הילד את המילים או ההנחיות שלו – של המורה. כדי שאדם א' יוכל ללמד אדם ב', אדם א' חייב להכיר את האופן שבו אדם ב' מבין ותופס את המילים - מדוברות או כתובות, של אדם א'. אותו תהליך מתקיים גם בין האדם לבין עצמו. ובציטוט מתרגום ספרו של אלכסנדר "שליטה עצמית מודעת ובונה" (2008 הוצאה ראשונה 1923, 87) "כוונתי לכך שבכל פעם שאנו רוצים להעביר לאדם רעיון חדש באמצעות המילה הכתובה או המדוברת, כלומר ללמד אותו דבר־מה, האדם שרוצה להשתמש ברעיון החדש בעזרת הפעילות הפסיכו־פיזית המכונה למידה חייב להגיע קודם כול לידי איזו תפיסה או הבנה משלו באשר לכוונת המילים שנמסרו לו. יכולתו להשתמש בפועל ברעיון החדש מותנית בתפיסה הזאת. והוא הדין גם בכל תהליך שבו אדם לומד בעצמו. מכאן שבתחום של רכישת ידע, בייחוד ידע הקשור בהפעלת המערכת הפסיכו־פיזית, חשובה מכול התפיסה האישית באשר למילים שנכתבות או נאמרות, שכן זוהי התבנית שלתוכה הלומד, מבוגר או ילד, מכניס את הרעיון שהוא שומע או קורא, והיא שתקבע את דרך הפעולה שלו או את כיוון מחשבתו".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה