קדמה טכנולוגית – ישיבה ארוכת שעות מול המחשב
בחברה המודרנית של היום המאופיינת בקדמה טכנולוגית אנו נידונים לישיבה ארוכת שעות על כיסא מול מסך המחשב.מידע רב מועבר באמצעות האינטרנט, והחל מגיל הגן נחשפים הילדים לנפלאותיו של המחשב במשחקים, ומאוחר יותר בבית הספר כאשר על הילד להגיש את שיעוריו שהם מוקלדים על גבי המחשב ומודפסים. בבית הספר התיכון חומר הלימוד מועבר באמצעות האינטרנט, וכל מה שעל התלמיד לעשות הוא להוריד אותו מהאתר המתאים בכל מקצוע ומקצוע.
עד כאן אין שום פסול – המידע נעשה זמין ויש באפשרותנו להשיגו ללא שום מאמץ – הוא מגיע אלינו הביתה, אבל מה עם האופן שבו אנחנו משתמשים בעצמנו בעת הישיבה מול המחשב?
"הנדסת אנוש" של הילד עצמו – שימוש נכון בגוף
חברות רבות משקיעות סכומי כסף גדולים בחשיבה ותכנון בתחום של מה שנקרא - הנדסת אנוש: סוג הכיסא, צורתו, החומרים ממנו עשוי, גובה השולחן וכדומה, אך אין למיטב ידיעתי ולו חברה אחת שחשבה על הנדסת האנוש של הילד עצמו או נכון יותר לומר: לחינוך הילד להשתמש בגופו נכון יותר בזמן שהוא משתמש במחשב.
"כיסא פלאים" לעבודה מול מחשב
ננסה לבחון את השאלה מנקודת מבט מעשית. גם אם ימצא כסא פלאים המסוגל לשאת את גופו של הילד המשתמש במחשב באופן מושלם, וגם אם ניתן היה לייצר כסא פלאים מיוחד כזה לכל ילד וילד בנפרד בהתאם למידותיו האישיות, ושניתן יהיה להחליף כסא זה מידי שנה בשנה בהתאם לקצב גדילתו של הילד צריך יהיה לקחת בחשבון שתי נקודות: האחת – ההשקעה הכלכלית העצומה הנדרשת למחקר, לפיתוח ולייצור של רהיטים דמיוניים אלו, והנקודה השנייה היא נפשו של הילד והשפעתה על מתרחש בתוך גופו.
עבודה מול מחשב – מאמץ נפשי ושכלי בעל השלכות פיזיות
לכולנו ידוע היטב מניסיוננו האישי, שהעבודה על המחשב דורשת מאמץ מהכשרים הנפשיים/אינטלקטואלים שלנו, מאמץ שיש לו השלכות על גופנו אשר עלולות לבוא לידי ביטוי לאורך זמן בכאבי גב תחתון, כאבי גב עליון, כאבי צוואר, כאבי כתפיים, כאבים ודלקות בפרק היד, כאבי עיניים ועוד.
הניסיון "לחנך את הרהיטים" נידון לכישלון
לריהוט חשיבות משנית ביחס לאופן שבו הילד היושב עליו משתמש בעצמו. אין זה הכיסא שזוקף את קומתו של הילד היושב עליו, הילד עצמו אחראי למתרחש בתוכו והוא היחידי שיכול לשמור על אורכו הטבעי של גבו, וכן על המתח הנכון והמדויק של שאר אברי גופו הלוקחים חלק בתהליך הישיבה.
הניסיון של העוסקים בהנדסת האנוש "לחנך את הרהיטים" נידון לכישלון בהיותו בלתי מעשי מבחינה כלכלית ובלתי שלם היות שאינו לוקח בחשבון את הילד עצמו, אלא מתייחס לגופו בלבד.
יש פתרון – לימוד טכניקת אלכסנדר
אל ייאוש ! יש פתרון שהוא פשוט וניתן ליישום מידי בהשקעה קטנה יחסית. הכוונה היא לחינוך הילד לשימוש נכון יותר בעצמו בזמן שהוא משתמש במחשב. כפי שחקר ומצא כבר לפני למעלה ממאה שנה פ.מ. אלכסנדר, ניתן ללמד ולהקנות לילד את היכולת להשתמש בעצמו ובגופו באופן שיבטיח מניעת אי נוחות והתפתחות הרגלים גופניים מזיקים וכן שמירה על בריאות ואיזון פסיכו-פיזיים אופטימאליים ללא קשר לריהוט שבו הוא משתמש.
שיטה המלמדת את השימוש בעצמנו – תנועה, מחשבה ונפש
טכניקת אלכסנדר מציעה פתרונות ודרכי התמודדות ייחודיים לקשיים אותם מציבה העבודה מול מחשב. אין מדובר בטיפים פשטניים, בטריקים מתוחכמים או בתרגילים שמטרתם טיפול בבעיות לאחר שהן כבר ישנן. שיטת אלכסנדר מתוך הבנה שהילד הוא יצור פסיכו-פיזי מורכב, מלמדת את העובד מול המחשב להשתמש בעצמו, על המכלול התנועתי, המחשבתי והנפשי, באופן כזה שנמנע היווצרותן של הבעיות מלכתחילה.
כאשר הילד משתמש בעצמו באופן המתאים לפעילות שאותה הוא מבקש לבצע נמנעים מתח השרירים והלחצים הנפשיים, השחיקה המתלווה לשעות רבות של עבודה נפסקת והילד שומר על בריאותו לאורך השנים.
בסדרת מפגשים בני כחצי שעה (תלוי בגיל הילדים) ניתן להקנות כמעט לכל ילד את עקרונות השימוש הנכונים בעצמו לפי שיטת אלכסנדר ולהכשירו למעשה לכל חייו להתמודדות שמציבים לו החיים המודרניים וביניהם השימוש במחשב.
שווה קריאה!!!!
השבמחקועוד יותר ממליצה להצטרף לבית הספר של אבי גרניט בו גל מלמד כמורה בכיר!!!!!
חוויה אלכסנדרונית.