יום רביעי, 8 ביוני 2011

טכניקת אלכסנדר כעזר להתמודדות עם עקמת


דרך הישר
שלושה עד ארבעה ילדים מכל מאה סובלים מעקמת, המתבטאת בסטייה של עמוד השדרה ובגב כפוף. למה חשוב לטפל בה כבר מגיל צעיר, איך עוצרים את ההידרדרות ומתי כדאי לשקול ניתוח?

ד"ר דרור עובדיה




גב מוטה מעט, שכמות לא סימטריות וכפלי מותניים לא סימטריים מעידים על תופעה המכונה "עקמת" - סטייה הצידה של עמוד השדרה ביותר מעשר מעלות, המלווה בסיבוביות של החוליות.
בגיל הילדות המחלה היא על־פי רוב א־סימפטומטית, מה שאומר שלילד לא כואב ולא מפריע, והביטוי של התופעה הוא חיצוני בלבד. הבעיה היא שבהעדר טיפול עלולות להתפתח בהמשך בעיות שונות: מהפרעה בתפקוד נשימתי - בגלל עיוות בגודלו של בית החזה והקטנה בנפח שלו - ועד מחלת ריאות רסטרקטיבית הגורמת לירידה בתפקוד הנשימתי. לילד יש אמנם רזרבות נשימתיות גבוהות, אבל בבגרות העודפים האלה אוזלים, ואז צפות בעיות הנשימה.
בעיה נפוצה נוספת הנגרמת בשל העקמת היא כאבי גב קשים, גם עקב שחיקת המפרקים הבין־חולייתיים בעקבות העומסים הלא שווים שלהם, וגם בשל ההיצרות של תעלת השדרה, שבה עובר חוט השדרה. העקמת נחלקת לשלוש קבוצות עיקריות:

עקמת מולדת
עקמת המתפתחת בשלב הראשוני של ההיריון, בשבועות 2 עד 8, ובמהלכה יש היווצרות פגומה של עמוד השדרה מסיבה לא ידועה, ולכן עיוות מולד במבנה של חוליה אחת או כמה חוליות לאורך עמוד השדרה. שכיחותה של העקמת המולדת נדירה יחסית, והיא  מלווה בדרך־כלל במומים מולדים נוספים בלב, בכליות, בחוט שדרה או במערכת השלד. עקמת מהסוג הזה ניתן לזהות בסקירת מערכות במהלך ההיריון. מרבית הילדים הסובלים מעקמת כזאת יזדקקו לטיפול ניתוחי בשלב זה או אחר של חייהם.

עקמת משנית
זוהי עקמת שנגרמת כתוצאת לוואי של מחלות אחרות, בעיקר נוירולוגיות, כמו שיתוק מוחין, ניוון עצב או שריר, או מחלות שקשורות ברקמת החיבור ותסמונות שונות כמו תסמונת דאון.


עקמת אדיופטית
זוהי העקמת השכיחה ביותר ומקורה אינו ידוע. מדובר בעקמת שמופיעה אצל ילד בריא, שאין אצלו פגם מבני בחוליות. במקרה כזה, מסיבות שאינן ברורות, עמוד השדרה צומח בצורה עקומה. הצמיחה העקומה באה לידי ביטוי בשלושה מישורים: המישור הפרונטלי, שמוביל לכך שהגוף מוטה הצידה; המישור הסגיטלי (צדדי), שגורם לכיפוף יתר או יישור יתר של הגב; והמישור האקסיאלי, שבו סיבוביות של החוליה גורמת להופעת גבנונית, בדרך־כלל באזור השכמות.
לא ברור בצורה חד־משמעית מהם הגורמים שיוצרים או מעודדים התפתחות של עקמת אדיופטית. מחקרים עדכניים מצביעים על מספר גורמים שעלולים להשפיע על התפתחות עקמת, בהם גנטיקה, הורמונים (בעיקר אצל בנות), חולשה של מספר שרירים בצד אחד של הגב בהשוואה לצידו השני, וגמישות יתר וירידה בצפיפות העצם כבר בגיל ההתבגרות. עם זאת, עד היום לא ניתן להצביע על גורם אחד כסיבה להיווצרות העקמת. ומכאן מגיע גם שמה - עקמת אדיופטית. כלומר, מסיבה בלתי ידועה.
3%־4% מהאוכלוסייה הכללית סובלים מעקמת אדיופטית, וגם אותה מקובל לחלק לשלוש קבוצות, על־פי הגיל שבו היא מופיעה:
עקמת הינקות: כשהיא מתפתחת בשלב שמהלידה ועד גיל שלוש.
עקמת הילדות: כשהיא מתפתחת בין גיל ארבע לתשע. 4־9 היא עקמת ילדות.
עקמת מתבגרים: כשהיא מתפתחת מגיל עשר ומעלה. זוהי גם העקמת השכיחה מבין השלוש.


מוקדם יותר, מאוזן יותר
הבשורה הטובה היא שרוב העקמות לא יחמירו באופן משמעותי, ולכן הטיפול הראשוני החשוב מתמצה במעקב כדי לוודא שהעקמת אינה מידרדרת. זה חשוב במיוחד כשמדובר בעקמת קטנה.
כשעקמת מידרדרת ומראה סטייה הולכת וגדלה של עמוד השדרה, הטיפול המקובל הוא בחגורת גב קשיחה שהילד לובש על גופו במרבית שעות היממה ומטרתה למנוע את המשך ההידרדרות. יש הממליצים לשלב גם טיפולי פיזיותרפיה ותרגילי התעמלות שונים לשיפור היציבה, אם כי אין הוכחות מדעיות לכך שטיפולים אלה מצליחים לטפל באופן ישיר בעקמת עצמה.
עם זאת, ככל שהעקמת מתחילה בגיל צעיר יותר, היא עלולה להיות קשה יותר ולדרוש בהמשך טיפול אגרסיבי יותר כמו ניתוח. בנוסף, אצל חלק קטן מהילדים חגורת הגב לא מסייעת בעצירת ההידרדרות, וההטיה גדלה לרמה משמעותית של מעל ל-50 מעלות. במקרים אלה אין מנוס אלא לעבור לטיפול ניתוחי שמטרתו לייצב ולתקן את העקמת ככל הניתן, ולהשיג איזון טוב של עמוד השדרה. מחקרים ארוכי טווח שנעשו על בעלי עקמת שנותחו, הראו שבתקופה של עד 20 שנה לאחר הניתוח המנותחים תפקדו היטב, וברמה המאפיינת את שאר האוכלוסייה. המנותחים אף דיווחו על פחות הפרעות בריאותיות ותפקודיות בהשוואה לחולים בדרגות עקמת דומות שלא נותחו.
חשוב לזכור שככל שאיתור העקמת נעשה בשלב מוקדם יותר, סיכויי הצלחה של טיפול שמרני למניעת ההידרדרות - גבוהים יותר.

ד"ר דרור עובדיה הוא אורתופד ילדים ואחראי על הטיפול במחלות עמוד שדרה בילדים בבית חולים דנה, תל־אביב


אל תפנו גב
כך תאתרו עקמת אצל ילדכם

בחנו את גוף הילד כשהוא לבוש בבגדים תחתונים בלבד:
1. האם גובה הכתפיים שווה?
2. האם כפלי המותניים שווים – כלומר אין צד "עמוק יותר" באזור המותן?
3. האם גובה השכמות שווה?
4. בקשו מהילד לעמוד כשגבו מופנה אליכם, ולהתכופף קדימה. במידה שיש לו עקמת - הדבר יבליט את ה"גבנונית" הנוצרת כאשר שני צדי הגב אינם בגובה זהה, בעיקר באזור השכמות (צד אחד גבוה מהשני).



טכניקת אלכסנדר
לאפשר לגב להתארך בדרך הטבעית-גל בן-אור

על־פי טכניקת אלכסנדר אחד  הגורמים הנוספים לעקמת הם הרגלים שגויים ולא מודעים של תנועה, שעם השנים הופכים לקבועים. השיטה גורסת כי שינוי ההרגלים ולימוד עקרונות היסוד שבבסיס התנועה הזורמת והמאוזנת, תוך מודעות להרגלי תנועה־מחשבה לקויים – עשויה למנוע, למתן או להעלים את הכאבים הנגרמים בשל קיומה של העקמת ובמקרים מסוימים אף למנוע את העקמת עצמה.
המפגשים כוללים מידע מעשי ועקרונות שימוש נכונים יותר בגופנו באופן שמאפשר לזהות את ההרגלים המזיקים, וללמוד כיצד ניתן לשנות אותם כדי לשמור על זקיפות הקומה ועל היציבה הטובה. בלימוד טכניקת אלכסנדר חוזרים לתנועה המאוזנת והקלה, לשיווי המשקל התקין, לקואורדינציה המתאימה ולנשימה הרגועה.
טכניקת אלכסנדר נלמדת בשיעור פרטי ובהדרכה אישית. לימוד עקרונות השיטה מתקיים תוך כדי ביצוע התנועות היומיומיות הבסיסיות: קימה וישיבה על כיסא, עמידה, הליכה, התכופפות ושכיבה. הלמידה מתבצעת באמצעות הנחיה מילולית של המורה ובמגע יד עדין ומכוון. התלמיד משתתף פעיל בשיעור ולומד לחזור לתנועה הטבעית והנכונה של גופו.
          
                                                                                                       (פורסם בעיתון קופ"ח לאומית
                                                                                                        לרפואה משולבת)